1
març

Felip Vall Verdaguer i les voltes de la Catedral de Vic

Exposició pictòrica


Del 17 de març al 3 d’abril de 2016. Horari: Dijous i divendres de 17 a 20h, Dissabtes, diumenges i festius d'11 a 14h. Dissabte de Mercat del Ram d'11 a 14h i de 17 a 20h.
Capella Fonda de la Pietat - Carrer Cardona, 10

El 21 de juliol de 1936 el foc va destruir una part important de la Catedral de Vic. En acabar la Guerra Civil, l’Ajuntament i el Bisbat van confiar el projecte de reconstrucció de l’edifici a l’arquitecte Adolf Florensa. En acabar les obres, el reconegut Josep Maria Sert va ser l’encarregat de tornar a pintar les parets de l’interior del temple que ell mateix havia decorat pocs anys enrere.

Tot i haver completat la decoració dels murs, la mort del pintor l’any 1945, no el van permetre afrontar la decoració de les llunetes i les voltes.

L’any 1947 el Bisbat de Vic va convocar un concurs de decoració de les voltes de la Catedral. El projecte guanyador va ser el del jove pintor tonenc Felip Vall Verdaguer (1916-2012). Vall acabava de decorar amb èxit diversos projectes de pintura mural: l’església parroquial de Sant Andreu de Tona, l’església de Sant Pere de Puel·les a Barcelona, la sala de plens de l’Ajuntament de Malla i El Pradell de Gurb.

 

 

 

Per a la Catedral de Vic, Vall va elaborar un variat programa iconogràfic que havia de cobrir les catorze voltes que ordenen el sostre de la Catedral. Eren escenes al·legòriques de la poesia, escenes de la Verge, la ciència, l’ascètica, els màrtirs, la mística, els confessors, la teologia, els pares de l’església, la santa Trinitat, els doctors, i la Verge envoltada d’àngels. Com que no es va trobar finançament el projecte va quedar en l’oblit durant molts anys.

La mostra que presentem permetrà recupera els treballs preparatoris de Felip Vall per a aquest important encàrrec i fer valdre el ric univers del pintor osonenc. La decoració seguia el fil encetat pel Josep Maria Sert inspirat en la monumentalització i dramatisme propis de  les grans escenes d’inspiració barroca.  El visitant podrà veure la maqueta original que va guanyar el concurs i diverses proves i esbossos que havien de servir per executar l’obra. També es mostraran les maquetes originals d'altres projectes que Vall va realitzar a Tona, Malla i Gurb.

Aleix Catasús

 

Comissariat per Mª Pilar Vall, llicenciada en Filologia i neboda de Felip Vall, amb la col·laboració de l’historiador de l’art Aleix Catasús.

Informació addicional

Biografia de Felip Vall Verdaguer

Tona 26 maig 1916 - Vic 5 agost 2012

Professor titulat de dibuix, pintor i decorador.
Cursa els seus estudis a la Universitat de Barcelona, a l’Escola Superior d’Arquitectura i a l’Escola de Belles Arts de Sant Jordi. Estudis de química del color a l’Escola Industrial. Deixeble en els inicis de Josep Maria Marquès i Puig i influenciat per Joaquim Mir i Josep Maria Sert.
Perfecciona la seva tècnica estudiant els frescos de Sant Antoni de la Florida i fent de copista al Museu del Prado de Madrid.
El 1949 se’n va a París i estudia durant dos anys a l’Ecole de Beaux Arts.
El 1954 fou el delegat espanyol al Saló de l’Art Lliure de París.
Participa, junt amb Picasso i una trentena d’artistes més, pertanyents a l’Associació d’Artistes i Intel·lectuals espanyols residents a França, en un homenatge a Garcia Lorca.
El 1954 rep el Diploma de les Ciències, les Arts i les Lletres del Ministeri d’Educació Francès.
Al tornar de París s’instal·la a Palma de Mallorca, on exposa a diverses sales de la ciutat i es va consagrant en la decoració mural, la vidrieria i la decoració de mobles.

Com a muralista té obra a:
L’església de Sant Pere de les Puel•les a Barcelona, el cinema Diagonal de Barcelona, l’església de Tona, l’Ajuntament de Malla, Mas El Pradell de Gurb, Mas Torrellebreta, i a diverses cases particulars.
La influència del seu mestre, Josep Maria Sert, es pot trobar en diverses de les seves decoracions. Sobretot en el Col•legi Valldemia de Mataró.
Després de la mort de Sert, Vall s’havia de fer càrrec de la decoració de les voltes de la Catedral de Vic. En feu el projecte però finalment l'obra no rebé finançament.

Com a dibuixant realitza aiguaforts per l’Editorial Montaner i Simon a Barcelona, i il•lustracions per l’Editorial Didier a París. A Tona dibuixa els programes de l’Aplec, dibuixos per la Parròquia i pel Pessebre Vivent.
Fa els dissenys i els dibuixos d’estampacions pel negoci tèxtil familiar, Confecciones Mariver i Pio Vall. Així com la decoració de les seves botigues.

Com a pintor, té tota una sèrie de pintures sobre el poema de Verdaguer “La Atlàntida”, que estigueren exposades durant quasi vint anys al museu verdaguerià de Vilajoana.
Amb el tema del color es nota el llegat de Joaquim Mir.

Com a decorador de mobiliari exposà a París a la casa “Chez Christofle” rebent encàrrecs a França, Itàlia i Mallorca. Patentà un sistema per pintar pells i diversos mobles.

A Tona fou el precursor del Museu Local, iniciant excavacions al Castell i al Camp de les Lloses.
Membre fundador de l’Aplec i de l’esbart “Castell de Tona”.

A Osona fou:
Membre fundador del Patronat d’Estudis Osonencs i soci d’honor. Membre fundador de la revista AUSA.
Membre fundador de la Cavalleria de Montrodon, fent els dibuixos dels diplomes.
Molt vinculat a la cultura Catalana, fou un dels primers Portadors de La Flama del Canigó.

Actualitat —

Notícies

Organitza

Col.laboradors principals

Patrocinadors

ÚS DE COOKIES

Aquest lloc web utilitza galetes perquè tingueu la millor experiència d'usuari. Si continua navegant està donant el seu consentiment per a l'acceptació de les esmentades cookies i l'acceptació de la nostra política de cookies, cliqui l'enllaç per més informació.